تعدد زوجین   --   آیا اسلام مکتبی ضد انسانی است؟

تعدد زوجین چرا در اسلام وجود دارد؟

تعدد زوجین یعنی خدا زنان را کمتر از مردان میداند؟

آیا اسلام مردان را برتر از زنان می داند؟

چرا در قرآن صحبت از تسلط مرد بر زن آمده؟

ایا اسلام نقطه ی مقابل فمنیسم است یا دینی معتدل و بر اساس خواست و فطرت بشر است؟

 

 

یکی از بحثهایی که همواره در مورد اسلام و قرآن مطرح است همین بحث نگاه قرآن و اسلام به زنان است

بعضیا می گن چون خدا تعدد همسر را برای مرد حلال دانسته و چند همسری را برای زن حرام کرده پس اسلام دینی مرد گراست و زنان را ناچیز می داند

دوستم یه  مثالی می زد :

یه آدم شکم گنده که شلوارش رو انداخته روی پیرهنش کارش صبح تا شب تسبیح انداختنه و با یقه بستن و گیردادن به اینو اون حقوق می گیره و سه تا زن هم واسه فصول مختلف گرفته

دو ستم می گفت واسه این از اسلام شما بدم می آد

یه عده راحت پول در می آرن و مفت خوری می کنن و چند تا زن دایمی هم دارن (البته اگه صیغه ای ها رو فاکتور بگیریم) و بعد به دخترا پسرا گیر میدن که این حلاله و اون حرام

 

حالا ما اول بریم ببینیم نظر اسلام در مورد زنها چیه و بعد ببینیم این آقایونی که دم از مسلمونی می زنن و خودشون رو لایق حوریان زمینی و آسمانی می دونن اصلا مسلمان هستند یا نه

 

اول یه چیزی در مورد عدالت بگم

استاد مطهری میگه معنی عدالت تشابه نیست بلکه تعادل و انصافه

این حرف یعنی چی

شما فکر کن مسئول تقسیم غذا هستی

3تا ساندویچ میدن میگن بین دو نفر تقسیم کن(یه پسر بچه5 ساله یه مرد 30 ساله )

اگه اعتقادت بر این باشه که عدالت یعنی تقیسم به تعداد مساوی به هر کدوم یک و نصف  میدی

ولی عدالت اسلامی میگه به هر کس به اندازه ی خودش بده

اسلام هیچ موقع قوانین یک جور برای زن و مرد وضع نکرده چون زن و مرد رو یکسان نمی دونه وقرآن عقیده داره زن و مرد با هم فرق دارن و خواسته هاشون هم با هم متفاوته

مکاتب بشری که همه جا تساوی قوانین و یک شکلی احکام برای زن و مرد رو وضع می کنن درست مانند کسی هستند که برای یه بچه و یه مرد 40 ساله یه اندازه غذا میکشن (باور کنید نه بچه راضیه و نه مرده)

قرآن یه آیه داره که میگه فطرت خلق رو از روی اسلام نوشتیم:

 

و پیوسته از طریقه دین خدا که فطرت خلق را بر آن آفریده است پیروی کن که هیچ تغییری در خلقت خدا نباید داد، این است آیین استوار حق، و لیکن اکثر مردم آگاه نیستند.(سوره روم آیه 30)

 

توجه کنید که نمی گه اسلام رو از روی فطرت خلق نوشتیم بلکه میگه فطرت خلق رو از روی اسلام نوشتیم

 

یعنی خدایی که زیر و بم آفریده ی بنده خودش رو میدونه

نیازهای زن رو میدونه

نیازهای زن رو میدونه

از همه بهتر میدونه عدالت رو تشخیص بده و انداز ه ی هر کس رو میدونه چقدره

مطمئن باشید اگر در خانواده خدا مرد رو مسلط کرده به خاطر اینه که فطرت مرد اینو می پسنده

فطرت زن هم اینو می پسنده

زنها دوست دارن منشا آرامش مدیریت تدبیر دوراندیشی و محبت باشن تا اینکه نقش یه زن مرد صفت رو در خانواده بازی کنن

زنها دوست دارن به یکی تکیه کنن

و اگه زنی اینجوری دوست نداره از فطرت خودش فاصله گرفته و یه دوره ی بیماری روحی روانی رو سپری میکنه

وناهنجاریهای اجتماعی که باعث میشن زنها از طبیعت خودشون دور بشن بیشترین ضربه رو به اونها میزنه

 

 

اما تعدد زوجین

دوباره سری بزنیم به کسی که دوستم مثال زد:

یه آدم شکم گنده که شلوارش رو انداخته روی پیرهنش کارش صبح تا شب تسبیح انداختنه و با یقه بستن و گیردادن به اینو اون حقوق می گیره و سه تا زن هم واسه فصول مختلف گرفته

اگه اسلام تعدد زوجین رو مطرح کرده بیشتر به خاطر این بوده که زنها هیچ وقت بی یارو یاور نمونن

یعنی اسلام بیشتر به خاطر توجه به مسائل عاطفی زنان تعدد زوجین رو مطرح کرده تا مسائل مالی و هزینه های زندگی

که البته به خاطر مسائل فطری و جسمی تعدد همسر برای زن رو مجاز نمی دونه

 

ولی این تعدد زو جین هم کار هر مردی نیست

شما مطمئن باشید امثال اون شکم گنده هایی که ذکر شد نه تنها کار شرعی و اسلامی نمی کنن بلکه ضد اسلام و قرآن هم عمل می کنن

 

زیرا تعدد زوجین در اسلام قوانینی داره

 

·        مردی که از راه حلال توانایی نگه داشتن چند زن رو داشته باشه

(بعید میدونم همچین شیر مردی در این دوره و زمونه وجود داشته  باشه البته باید به بعضی از برادرامون بگیم که با یقه بستن نون حلال نمیشه باید زحمت کشید و بی پارتی و تقلب به منصبی رسید)

 

·        مردی که بتونه عدالت رو کاملا رعایت کنه حتی در میزان مهر و محبت به همسرانش و البته مسائل مالی و رفاهی زندگی

 

دین اسلام چقدر انسانیه و چقدر زیبا و دوست داشتنی با مسائل برخورد میکنه

تعدد زوجین رو فقط برای مردایی مجاز میدونه که حتی در مسائل عاطفی هم بتونن عدالت رو رعایت کنن

پس به توجه داشته باشیم که عدالت رو با تساوی اشتباه نگیریم

هر چند در بعضی از جاها با تساوی میشه عدالت رو برقرار کرد

مثلا در کل قرآن اگه تعداد کلماتی رو که بر زن دلالت میکنه بشمریم با تعداد کلمات مرد مساویه

و یه نکته ی مدیریتی و انسانی

تعداد کلماتی که بر اطاعت دلالت میکنه با تعداد کلمات محبت برابره

یعنی بهترین راهی که میشه قلبها رو تسخیر کرد و اراده ها رو به اختیار گرفت با مهربانی و محبت امکان پذیره

 

با اینکه تساوی بعضی جاها به عدالت نزدیکه  ولی در خیلی از موارد با تساوی و نادیده گرفتن نیازها و ظرفیتها هر کس و هر چیز اگر صرفا تساوی رو برقرار کنیم در حق همه کس و همه چیز ظلم کردیم....

 

 

همانا کلیه مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان اهل طاعت و عبادت    و مردان و زنان راستگوی و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خدا ترس خاشع و مردان و زنان خیر خواه مسکین نواز و مردان و زنان روزه‌دار و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام      و مردان و زنانی که یاد خدا بسیار کنند، بر همه آنها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است  ( قرآن سوره احزاب آیه 35)

 

آن گاه که فرشتگان گفتند: ای مریم، همانا خدا تو را برگزید و پاکیزه گردانید  (آل عمران 42)

 

و یاد کن در کتاب خود احوال مریم را آن‌گاه که از اهل خانه خویش کنار گرفته به مکانی به مشرق برای عبادت روی آورد(سوره مریم آیه 16)